Τετάρτη 11 Μαΐου 2011

ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ: ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΣΤΟ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ

ΚΕΙΜΕΝΟ

Πόσα παιδιά εργάζονται στον κόσμο σήμερα; Εμπειρογνώμονες από το Διεθνές Γραφείο Εργασίας και της UNICEF  κάνουν λόγο για ένα συνολικό αριθμό των 250 εκατομμυρίων παιδιών που υφίστανται εκμετάλλευση, μια ανησυχητική εικόνα που μαρτυρά μια σοβαρή επιδείνωση κατά τα τελευταία είκοσι χρόνια - και μια αύξηση η οποία δεν μπορεί να εξηγηθεί μόνο από την αύξηση του πληθυσμού. Η έλλειψη κανονισμών και οι ισχυροί μηχανισμοί διάβρωσης των δικαστικών και πολιτισμικών συστήματος προστασίας των παιδιών βρίσκονται εδώ σε πλήρη δράση και εξηγούν αυτή την εξέλιξη. Η συντριπτική πλειοψηφία των παιδιών που υφίστανται εκμετάλλευση ζουν σε χώρες του Τρίτου Κόσμου, και τα μισά από αυτά στην Ασία.
Μόνο στην Ινδία ο αριθμός τους ανέρχεται σε περισσότερα από 50 εκατομμύρια. Στη Αφρική είναι ακόμη περισσότερο, σε αναλογία, εφόσον το  ένα παιδί στα τρία εργάζεται, ενώ το ποσοστό αυτό για την Ασία είναι ένα στα τέσσερα, και για τη Λατινική Αμερική ένα στα πέντε.
  Ωστόσο, αυτό το φαινόμενο έχει μεγάλη ιστορία στις βιομηχανικές χώρες, επανεμφανίζεται και επανέρχεται και σε αυτές, τα τελευταία χρόνια. Συναντάται κατ’ αρχάς, σε όλη την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, όπου οι συνέπειες της αυξανόμενης φτώχειας συνδυάζονται με τις επιπτώσεις της γενικής αποδιοργάνωσης της οικονομίας. Επίσης, σε χώρες που μεριμνούν, θεωρητικά, για την προστασία των ασθενέστερων, όπως η Βρετανία, η Ιταλία και άλλες χώρες της Δυτικής Ευρώπης. Το Ηνωμένο Βασίλειο, πληρώνει επίσης στο κεφάλαιο αυτό το τίμημα αυτό των χρόνων του ξέφρενου συντηρητισμού, της συστηματικής απορύθμισης που προκάλεσαν την εξασθένιση της νομικής προστασίας: παιδιά που κατά  κύριο λόγο προέρχονται από κοινότητες μεταναστών απασχολούνται σε κομμωτήρια, εστιατόρια, καθαριστήρια, επιχειρήσεις καθαρισμού κ.λπ. Πόσα είναι αυτά; Ένα μερικές δεκάδες ή εκατοντάδες χιλιάδες; Κάθε προσπάθεια εκτίμησης παραμένει ριψοκίνδυνη, γιατί στη Μεγάλη Βρετανία όπως και σ’ όλη την Ευρώπη, η παιδική εργασία γίνεται λαθραία και συγκαλύπτεται.
 Δεν συμβαίνει κάτι λιγότερο στην Πορτογαλία, στην Ιταλία, στην Ελλάδα, στις Ηνωμένες Πολιτείες… Στη Γαλλία, για παράδειγμα, πολλές χιλιάδες παιδιά δεν φοιτούν σε κανένα σχολείο, και ένας μεγάλος αριθμός από αυτά είναι αντικείμενο εκμετάλλευσης, ως εργαζόμενοι. Σε αυτά πρέπει να προσθέσουμε και τα παιδιά που εισάγονται απευθείας στο κόσμο των ενηλίκων της παραγωγής υπό το πρόσχημα της μαθητείας. Η πλήρης αδιαφάνεια όμως κυβερνά αυτή την πραγματικότητα.
  Στις χώρες του Τρίτου Κόσμο, όπου η εκμετάλλευση της παιδικής εργασίας είναι μαζικά διαδεδομένη, τα παιδιά δεν περιορίζονται σε μερικά είδη περιθωριακών δραστηριοτήτων. Αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του συστήματος παραγωγής, είτε πρόκειται για γεωργικές εργασίες, για τη βιομηχανία, τα χίλια κι ένα μικροεπαγγέλματα του δρόμου, τη βιομηχανία ενδύματος, την επιδιόρθωση… Ο κατάλογος είναι ατελείωτος και η φαντασία των ενηλίκων δεν γνωρίζει όρια όταν πρόκειται να υποτάξουν ολόκληρους πληθυσμούς παιδιών σε συνθήκες ημι-δουλείας.
  Παιδιά αναβάτες σε καμήλες στα κράτη του Κόλπου, σκλάβοι σε ετήσια σύμβαση σε εργοστάσια χαλιών, κροτίδων, πυροτεχνημάτων, σπίρτων τσιγάρων (Ινδία) παιδιά ανθρακωρύχοι (Κολομβία, Βολιβία, Περού), λειαντές πολύτιμων λίθων (και πάλι στην Ινδία), αδαμαντωρύχοι (πρώην Ζαΐρ), παιδιά που καθαρίζουν τις δεξαμενές των πετρελαιοφόρων στο Πακιστάν, δουλεύουν στην υφαντουργία (Ινδία, Πακιστάν Μπαγκλαντές), συλλέγουν το γιασεμί το βράδυ στην Αίγυπτο, κατασκευάζουν τούβλα από την ηλικία των πέντε ετών (Ινδία και Πακιστάν), ράβουν μπάλες ποδοσφαίρου (Πακιστάν), κάνουν ελεύθερη κατάδυση για να βρουν μαργαριτοφόρα στρείδια (Μαλαισία, Βιρμανία), βάζουν σε κουτιά κατεψυγμένα ψάρια και γαρίδες (Μαρόκο, Φιλιππίνες). Με λίγα λόγια, τα παιδιά τα κάνουν όλα, συμπεριλαμβανομένου ενός τομέα σε πλήρη άνθηση, δηλαδή τις αναγκαστικές σεξουαλικές δραστηριότητες που συχνά συνοδεύονται από ανείπωτες βιαιότητες, καψίματα από τσιγάρο, χτυπήματα κι ακόμη μετάδοση μολυσματικών ασθενειών, συχνά θανατηφόρων.
Claire Brisset-Le Monde Diplomatique
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
Α.    Να γραφεί η περίληψη του κειμένου (100-110) λέξεις.
Μονάδες 25
Β1. Αφού διαβάσετε προσεκτικά το κείμενο που σας δόθηκε να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις που ακολουθούν με την ένδειξη «Σωστό» ή «Λάθος».
Η συντάκτρια του άρθρου υποστηρίζει ότι:
α. Το δικαστικό και πολιτισμικό σύστημα δε προστατεύει τα παιδιά από την εκμετάλλευση των ενηλίκων.
β. Το πρόβλημα της παιδικής εργασίας αφορά μόνο στις χώρες του Τρίτου Κόσμου και κυρίως στην Ινδία.
γ. Το φαινόμενο παρουσιάζεται αμβλυμμένο στις χώρες της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης.
δ. Στις βιομηχανικά ανεπτυγμένες χώρες το φαινόμενο της παιδικής εργασίας ενισχύεται τα τελευταία χρόνια.
ε. Τα παιδιά περιορίζονται σε μερικά είδη περιθωριακών δραστηριοτήτων· δεν αποτελούν βασικό μέρος της παραγωγικής διαδικασίας.      
Μονάδες 5
 
      Β2.    Να γράψετε μία παράγραφο που να αναφέρετε στη ζωή των παιδιών πλούσιων και φτωχών χωρών.
  Μονάδες 6
      Β3. Να γράψετε ένα συνώνυμο κι ένα αντώνυμο για κάθε μία από τις παρακάτω λέξεις: επιδείνωση, διάβρωση, λαθραίος, αδιαφάνεια.
Μονάδες 4

Β2. Να γράψετε δύο διαφορετικούς τίτλους, για να αποδώσετε την κεντρική ιδέα του κειμένου με ύφος:
α. δραματικό
β. ουδέτερο
Μονάδες 3
B5. Στις παρακάτω φράσεις να εντοπίσετε τη σημασία με την οποία χρησιμοποιούνται οι παρακάτω υπογραμμισμένες λέξεις (δηλωτική, συνυποδηλωτική) και να σχηματίσετε μια περίοδο για την καθεμία με την αντίθετη σημασία:
φαινόμενο βαθιά ριζωμένο
κάλυμμα της μαθητείας
εξασθένιση νομικής προστασίας
περιθωριακή δραστηριότητα
Μονάδες 4
Γ. Με αφορμή τον επικείμενο εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας του Παιδιού δημοσιεύματα εφημερίδων γνωστοποιούν στοιχεία που αποδεικνύουν την όξυνση των φαινομένων εκμετάλλευσης παιδιών σε ολόκληρο τον κόσμο. Ευαισθητοποιημένοι από το γεγονός αποφασίζετε να συντάξετε ένα άρθρο για την σχολική σας εφημερίδα στο οποίο καταθέτετε τις απόψεις σας αναφορικά με την αναβάθμιση της θέσης των παιδιών στις σύγχρονες κοινωνίες.
(Το κείμενό σας να μην υπερβαίνει τις 500 λέξεις).

Μονάδες 40

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ι.Ε.Π.: Οι νέοι φάκελοι υλικού για Αρχαία Ελληνικά, Λογοτεχνία και Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου

Ι.Ε.Π.: Οι νέοι φάκελοι υλικού για Αρχαία Ελληνικά, Λογοτεχνία και Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου