Τρίτη 28 Αυγούστου 2012

KEIMENO: ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ - Οι παγίδες για τους γονείς


Με 260 εκατομμύρια σελίδες πορνογραφικού περιεχομένου στο Διαδίκτυο (χωρίς να προσμετρήσουμε άλλες, σεξιστικού, ρατσιστικού κ.λπ. χαρακτήρα), είναι φυσικό οι περισσότεροι γονείς ν' ανησυχούν για το τι βλέπουν τα παιδιά τους την ώρα που σερφάρουν.
Το ασφαλές περιεχόμενο είναι, βέβαια, μόνο ένα μέρος του τρίπτυχου ασφαλείας που απασχολεί κυρίως τους χρήστες. Τα προσωπικά δεδομένα (τόσο η συγκέντρωση όσο και η υποκλοπή τους) είναι το δεύτερο, ενώ το τρίτο είναι η ασφάλεια στις συναλλαγές. Αν επιχειρούσαμε μία σχηματοποίηση των τομέων που αφορά η κάθε συνιστώσα, θα μπορούσαμε να τις αντιστοιχίσουμε -με μεγάλη γενίκευση- στον κοινωνικό, πολιτικό και οικονομικό χαρακτήρα της ασφάλειας.
Αναπόφευκτα, ο κοινωνικός είναι ο χαρακτήρας που αγγίζει τους περισσότερους χρήστες του Διαδικτύου και κυρίως εκείνους που δεν έχουν αυξημένες τεχνολογικές δεξιότητες. Η άγνοια αυξάνει την ανασφάλεια -κι εδώ θα έπρεπε ίσως να κάνουμε μια σύντομη αναφορά στο ρόλο των λαϊκών μέσων ενημέρωσης τα οποία βρήκαν πρόσφορο έδαφος στο εντυπωσιακό κομμάτι της πορνογραφίας, της εξαπάτησης, του εγκλήματος στον κυβερνοχώρο και αναπαρήγαγαν τους αστικούς μύθους της περασμένης δεκαετίας για την έφηβη που βγήκε ραντεβού με τον πραγματικό της πατέρα, το κακό που θα πάθουμε εάν δεν στείλουμε σε δέκα άλλους το συγκεκριμένο ηλεκτρονικό μήνυμα κ.λπ.
Εάν υποθέσουμε ότι ο γονιός από την πρώτη τρυφερή ηλικία κάθεται μαζί με το παιδί του και ανακαλύπτει ταυτόχρονα με αυτό τον καινούριο ψηφιακό κόσμο, τότε δεν έχει τίποτα να φοβηθεί αφού μπορεί να παρέμβει άμεσα, διδάσκοντάς του ταυτόχρονα τους κανόνες δικτυακής συμπεριφοράς και ασφάλειας, οι οποίοι δεν είναι πολύ διαφορετικοί από τους ίδιους κανόνες στην καθημερινότητα. Η απλή λογική υποδεικνύει ότι όπως δεν αφήνεις ένα δεκάχρονο να κάνει βόλτες μόνο του στην Ομόνοια τα μεσάνυχτα, κατά τον ίδιο τρόπο δεν του επιτρέπεις να πλοηγείται παντού στο δίκτυο. Διδάσκουμε στα παιδιά να μην μιλούν σε αγνώστους. Το ίδιο ισχύει και για το Ιντερνετ. Δυστυχώς, όμως, δύο παράγοντες παραπλανούν τους γονείς: Ο πρώτος είναι ότι η τεχνολογία θεωρείται ασφαλής ως παράγωγο της επιστήμης. Ο δεύτερος είναι ότι ο υπολογιστής είναι εξίσου καλή μπέιμπι σίτερ με την τηλεόραση.
(…) Συχνά θεωρούμε ότι η τεχνολογία μπορεί να λύσει από μόνη της τα προβλήματα που δημιουργεί. Εάν δούμε όμως το Διαδίκτυο ως περιεχόμενο και όχι ως επιστήμη, δεν υπάρχουν πολλά πράγματα στα οποία η τεχνολογία θα μπορούσε να βοηθήσει.
Από την άλλη πλευρά, η Ε.Ε. προάγει ως λύση την αυτορύθμιση του δικτύου: «Η συγκρότηση ενός αποτελεσματικού συστήματος αυτορύθμισης συνιστά βασικό στοιχείο για τον περιορισμό της ροής ανεπιθύμητου, επιβλαβούς και παράνομου περιεχομένου. Η αυτορύθμιση συνεπάγεται διάφορα στοιχεία: ενδεδειγμένη διαβούλευση και εκπροσώπηση των ενδιαφερόμενων μερών, καθιέρωση και τήρηση κωδίκων δεοντολογίας, ύπαρξη εθνικών οργανισμών που διευκολύνουν τη συνεργασία σε κοινοτικό επίπεδο και αξιολόγηση σε εθνικό επίπεδο των πλαισίων αυτορύθμισης». Εφόσον η αυτορύθμιση γίνεται σε επίπεδο ιδιωτών, πρόκειται για επαρκή πολιτική.
Σε κάθε περίπτωση πολύ καλύτερη από προτάσεις που ακούγονται για την πιστοποίηση της ταυτότητας κάθε χρήστη, ώστε να υπάρξει πλήρης έλεγχος. Ωστόσο, η αυτορύθμιση σε επίπεδο αγοράς/εταιρειών δεν έφερε ουσιαστικά αποτελέσματα για την τηλεόραση: απέκλεισε μεν το «επιβλαβές» περιεχόμενο σε κάποιο βαθμό, άφησε όμως την πόρτα ορθάνοιχτη στην εμπορευματοποίηση, καθώς και σε αυτό που στη δεκαετία του '70 γνωρίσαμε με τον όρο «πλύση εγκεφάλου» ενώ σήμερα ονομάζουμε «καταναλωτική κοινωνία». Όσο η τεχνολογία προχωρεί τα δίκτυα θα καταλαμβάνουν και άλλες συσκευές εκτός από τον υπολογιστή: παιχνιδομηχανές, κινητά τηλέφωνα, τηλεόραση. Κάναμε την επιλογή να τα δωρίσουμε στα παιδιά μας, χωρίς περιορισμούς και χωρίς εγχειρίδιο χρήσης. Εάν δεν το αναθεωρήσουμε, τότε πρέπει να
  υπομείνουμε και τις συνέπειες.


Αλέξης Κωνσταντάκης, Εφημερίδα Κυριακάτικη, 09/09/2007


B. ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

Α. Να γράψετε την περίληψη του κειμένου (100 λέξεις)
(25 μονάδες)

Β. 1. «Εάν υποθέσουμε … μπέιμπι σίτερ με την τηλεόραση.»: Ποιους τρόπους και ποια μέσα πειθούς διακρίνετε στη συγκεκριμένη παράγραφο;
(5 μονάδες)

Β. 2. «πλύση εγκεφάλου», «καταναλωτική κοινωνία»: Να δώσετε το περιεχόμενο των παραπάνω όρων.
(6 μονάδες)

Β. 3. «Αναπόφευκτα, ο κοινωνικός …ηλεκτρονικό μήνυμα κ.λπ»: Να βρεθεί η δομή της παραγράφου και ο τρόπος με τον οποίο αναπτύσσεται.
(5 μονάδες)

Β. 4. σερφάρουν, δεξιότητες, εξαπάτησης, προάγει, υπομείνουμε: να αντικατασταθούν οι παραπάνω λέξεις του κειμένου με άλλες ισοδύναμες
(5 μονάδες)

Β. 5. Να αναγνωριστεί το είδος της σύνταξης (ενεργητικής – παθητικής) στις παρακάτω προτάσεις και να μετατραπεί η καθεμιά σύνταξη στην αντίθετή της
α. «Η άγνοια αυξάνει την ανασφάλεια»
β. «Η τεχνολογία θεωρείται ασφαλής ως παράγωγο της επιστήμης»
(4 μονάδες)

Β. 6. «Παιχνιδομηχανές, κινητά τηλέφωνα, τηλεόραση. Κάναμε την επιλογή να τα δωρίσουμε στα παιδιά μας, χωρίς περιορισμούς και χωρίς εγχειρίδιο χρήσης. Εάν δεν το αναθεωρήσουμε, τότε πρέπει να υπομείνουμε και τις συνέπειες.»: Μέσα σε μία παράγραφο 100 περίπου λέξεων να σχολιάσετε το περιεχόμενο της παραπάνω φράσης.
(10 μονάδες)


Γ. Σε ένα άρθρο σας που πρόκειται να δημοσιευτεί στην εφημερίδα του σχολείου σας να επισημάνετε τους κινδύνους που επιφυλάσσει για τους νέους η χρήση του Διαδικτύου και να προτείνετε τρόπους με τους οποίους μπορούν να παρέμβουν για την ασφάλεια στο ίντερνετ, η οικογένεια, η παιδεία και η πολιτεία. (600 λέξεις)
(40 μονάδες)

http://users.sch.gr/symfo/sholio/diafora/kk.e.c09+b02.diadiktio-gonis.htm

Διαδίκτυο και φέισμπουκ

Διαδίκτυο και φέισμπουκ
Α. ΚΕΙΜΕΝΟ: «Ψάχνω το κορίτσι στο μετρό…»
 Κάτι πολύ ρομαντικό συνέβη στη Νέα Υόρκη το βράδυ της 4ης Νοεμβρίου. Ένα αγόρι από το Μπρούκλιν είδε ένα κορίτσι με κόκκινο λουλούδι στα μαλλιά μέσα στο μετρό. Την έχασε, προτού προλάβει να της μιλήσει. Αποφάσισε να την ψάξει μέσα από το Ίντερνετ, ζητώντας βοήθεια από αγνώστους. Τρεις ημέρες και χιλιάδες μηνύματα αργότερα, όλη η πόλη πανηγύριζε τη νέα συνάντησή τους.  
 Το βαγόνι, στο οποίο μπήκε, στις 9.30 το βράδυ, εκείνης της Κυριακής, ο Πάτρικ Μόμπεργκ, ήταν γεμάτο από κόσμο, αλλά αμέσως ξεχώρισε ένα κορίτσι με λουλούδι στα μαλλιά, που φορούσε μπλε σορτσάκι και μπλε καλσόν και έγραφε στο ημερολόγιό της. Ο νεαρός ένιωσε να την ερωτεύεται κεραυνοβόλα. Προσπάθησε να της μιλήσει, αλλά, ώσπου να φθάσει κοντά της, η κοπέλα κατέβηκε. Τι να κάνει κι εκείνος; Αντί να μεμψιμοιρεί, αποφάσισε να αναλάβει δράση. Σε μια πόλη 8 εκατομμυρίων κατοίκων ήξερε ότι, ακόμη και εάν έπαιρνε την ίδια ώρα το ίδιο τρένο, δεν ήταν σίγουρο ότι θα συναντήσει και πάλι τη γυναίκα-όνειρο. Έτσι ο 21χρονος έφτιαξε στο Ίντερνετ το σάιτ «nygirlofmydreams. com» και περιέγραψε τη συνάντησή τους λεπτομερώς. Ζωγράφισε το σκίτσο της και έγραψε με μεγάλα γράμματα: «Είδα το κορίτσι των ονείρων μου, απόψε, στο μετρό. Σας παρακαλώ! Βοηθήστε με να τη βρω».
Χρειάστηκαν τρεις ημέρες, για να βρεθεί το κορίτσι με το κόκκινο λουλούδι. Η 22χρονη Αυστραλέζα Καμίλ Χέιτον αναγνωρίστηκε από φίλους της, που έγραψαν στον Μόμπεργκ και του έδωσαν μάλιστα και το προφίλ της στο Facebook, προκειμένου να μάθει περισσότερα γι αυτήν, προτού τη συναντήσει.
Τα δύο παιδιά εμφανίστηκαν, πριν από λίγες ημέρες, στην πρωινή εκπομπή του CΒS «Goodmorning Αmerica» και όλη η Νέα Υόρκη παρακολούθησε τη διάσημη δημοσιογράφο Νταϊάν Σόγιερ – που έχει πάρει συνεντεύξεις από τους σημαντικότερους ηγέτες του πλανήτη – να προσπαθεί να μάθει λεπτομέρειες για τη σχέση τους. Ακόμα και η Νικόλ Κίντμαν, που ήταν καλεσμένη, εκείνη την ημέρα, στο ίδιο πρόγραμμα, δήλωσε ενθουσιασμένη από το συμβάν, προσθέτοντας ότι είναι σαν σενάριο ταινίας. Γνωστοί συγγραφείς κλήθηκαν από εφημερίδες και περιοδικά να γράψουν το τέλος που θα έδιναν εκείνοι στην ιστορία.
Τι λένε οι ίδιοι οι πρωταγωνιστές για το μέλλον τους; «Τελειώσαμε με τις φωτογραφίες και τις συνεντεύξεις. Θα πρέπει να φανταστείτε τι θα μας συμβεί από εδώ και στο εξής. Εμείς δεν θα σας πούμε. Τώρα χρειαζόμαστε χώρο». (Νατάσα Μπαστέα, εφημ.Τα Νέα, 16-11-2007/Αναδημοσίευση: www.e-keimena.gr)

Β. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ:
1. Να γράψεις την περίληψη του κειμένου, που σου δόθηκε, σε 80 - 100 λέξεις.
25 μονάδες
2. α) Να δώσεις έναν άλλο τίτλο στο κείμενο.
β) Στη δεύτερη παράγραφο του κειμένου: «Το βαγόνι…. βρω», να εντοπίσεις 5 συνδετικές λέξεις ή φράσεις.
15 μονάδες
3. Στις παρακάτω περιόδους λόγους του κειμένου, να μετατρέψεις την ενεργητική σύνταξη σε παθητική ή/και το αντίστροφο.
α) Τρεις ημέρες και χιλιάδες μηνύματα αργότερα, όλη η πόλη πανηγύριζε τη νέα συνάντησή τους.  
β) Γνωστοί συγγραφείς κλήθηκαν από εφημερίδες και περιοδικά να γράψουν το τέλος που θα έδιναν εκείνοι στην ιστορία.
10 μονάδες
4. Να δώσεις τα αντώνυμα των παρακάτω λέξεων του κειμένου: έχασε, ερωτεύεται, δράση, ήξερε, τέλος.
10 μονάδες
Γ. ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ:
Γράφεις ένα γράμμα στην/στον καλύτερη/ο φίλη/ο σου, στο οποίο, με ενθουσιασμό, της/του αναλύεις πόσο σημαντικό είναι το Διαδίκτυο για τη ζωή των ανθρώπων.
(ή εναλλακτικά: α) του παρουσιάζεις τον τρόπο λειτουργίας του Facebook, νέου μέσου κοινωνικής δικτύωσης, αναλύοντας με ενθουσιασμό τις δυνατότητές που προσφέρει στους χρήστες του ή β) αφού παρουσιάσεις τον τρόπο λειτουργίας του Facebook, στη συνέχεια, εξηγείς τους κινδύνους – παγίδες που μπορεί να κρύβει.).
40 μονάδες

Ι.Ε.Π.: Οι νέοι φάκελοι υλικού για Αρχαία Ελληνικά, Λογοτεχνία και Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου

Ι.Ε.Π.: Οι νέοι φάκελοι υλικού για Αρχαία Ελληνικά, Λογοτεχνία και Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου