Παρασκευή 22 Νοεμβρίου 2013

ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ: Μια μικρή μεταρρυθμιστική τραγωδία

 
[...]
Καθώς η χώρα βρισκόταν στην οικονομία της πληροφορίας, αυτής της υπέρτατης πηγής πλούτου, πεμπτουσία της φιλελεύθερης μεταμόρφωσής της ήταν η πλήρης ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης. (...) Κι όταν ήρθε το πλήρωμα του χρόνου, άρχισαν τις καινοτομίες.
«Τι χρειαζόμαστε τη φιλοσοφία;», αναρωτήθηκε ο βιομήχανος, που ουδέποτε είχε χρειαστεί να πάρει φιλόσοφο ή κάτι παρεμφερές στη δούλεψή του και ήταν πεπεισμένος ότι αυτοί οι χαρτογιακάδες ήταν ανίκανοι να συμβάλουν στο ελάχιστο στην παραγωγή μιας καρφίτσας. Και εισηγήθηκε την κατάργηση των φιλοσοφικών σπουδών και τη μετεξέλιξη των αντίστοιχων σχολών σε τμήματα marketing και public relations. Και με τον καιρό οι άνθρωποι ξέχασαν τον Αριστοτέλη και τον Πλάτωνα, τον Αυγουστίνο και τον Ακινάτη (όσοι τους ήξεραν). Τα τελευταία αντίτυπα του «Λεβιάθαν» του Hobbes βρίσκονταν μόνο σε παλαιοπωλεία και το «Περί ελευθερίας» του Τζον Στιούαρτ Μιλ σωζόταν μόνο στα μουσεία.
«Τι χρειαζόμαστε την αρχαιολογία;», αναρωτήθηκε ο ιδιοκτήτης της μεγαλύτερης κατασκευαστικής της χώρας, ο οποίος είχε πικρά πείρα από αρχαιολόγους, κάθε φορά που οι εκσκαφείς του σκόνταφταν σε κάτι παλιομάρμαρα και οι εργολάβοι του δεν προλάβαιναν να τα αλέσουν στα θεμέλια των μικρομέγαλων έργων του. Και εισηγήθηκε την κατάργηση των αρχαιολογικών σχολών και τη διοχέτευση των σπουδαστών τους σε σχολές design τουριστικών σουβενίρ, τεχνικών αναπαλαίωσης και διακόσμησης. Και με τον καιρό, η χώρα που έκρυβε στο υπέδαφός της αλλεπάλληλα στρώματα ιστορίας πέντε-έξι χιλιάδων χρόνων συνήθισε να θεωρεί μνημεία και αξιοθέατα τα The Mall, τα μεγάλα εμπορικά κέντρα και τα multiplex σινεμά.
«Τι χρειαζόμαστε τη φιλολογία και τη γλωσσολογία;», αναρωτήθηκε ο εκδότης, που τον εκνεύριζαν αυτοί οι ηλίθιοι διορθωτές κάθε φορά που ψείριζαν τα σημεία στίξης, οι επιμελητές κειμένων και οι συγγραφείς που καθυστερούσαν την έκδοση του επόμενου best seller. Και εισηγήθηκε την κατάργηση των φιλολογικών τμημάτων και τη μετατροπή τους σε ταχύρρυθμα φροντιστήρια ξένων γλωσσών, με προτεραιότητα στις γλώσσες των αγορών με τις οποίες υπήρχε ικανοποιητικό εμπορικό ισοζύγιο. Και με τον καιρό, αναπτύχθηκε μια γενιά πολιτών που μιλούσε ένα νέο γλωσσικό ιδίωμα «γκρίκλις», εμπλουτισμένο με τη διαφημιστική αργκό, έγραφε τη γλώσσα με «όμικρον» και ένα «σίγμα», αγνοούσε τι εστί  Όμηρος, Σοφοκλής ή Σεφέρης και αναγνώριζε ως ποίηση τους στίχους: «Ήταν η ζωή μου κόλαση και την έκανες απόλαυση...».
[...]
Πέρασαν μερικά χρόνια. (...) Μέχρι που έγινε η στραβή. Οι πολίτες - καταναλωτές κατελήφθησαν από μαζική υπαρξιακή κρίση και κανείς δεν μπορούσε να τους δώσει απαντήσεις για το νόημα της ζωής. Οι τουρίστες έπαψαν να βρίσκουν ενδιαφέρον στη χώρα που έχει γίνει τόσο όμοια με τις δικές τους, χωρίς ιστορία, χωρίς μνήμη. Τα multiplex και τα The Mall έγιναν βαρετά αξιοθέατα και η τουριστική βιομηχανία βυθίστηκε στην κρίση. Οι συγγραφείς έγραφαν όμοια θρίλερ και ακόμα και οι φανατικότεροι αναγνώστες έπαψαν να τα αγοράζουν. Τα προϊόντα που έκαναν περήφανες τις επιχειρήσεις της χώρας στράγγισαν και τα τελευταία ίχνη φαντασίας των σχεδιαστών τους και, παρά τις κατοχυρωμένες «πατέντες», φαίνονταν να αντιγράφουν το ένα το άλλο, ανίκανα να δημιουργήσουν νέες ανάγκες στους καταναλωτές. Με δυσκολία πλέον ένα εξασκημένο μάτι διέκρινε ένα έργο τέχνης από συσκευές καθημερινής χρήσης, όπως η χύτρα ταχύτητας.

Προφορική και ουσιαστική άσκηση: να χαρακτηρίσετε τη γλώσσα του κειμένου (λεξιλόγιο, συντακτικό, σχήματα λόγου, γραμματικοί τύποι). Εντοπίστε στοιχεία που σας αρέσουν και στοιχεία που δε σας αρέσουν.
  
Α. Να συντάξεις περίληψη του κειμένου σε εβδομήντα (70) περίπου λέξεις.
μονάδες __
Πριν γράψεις την περίληψη να απαντήσεις (προφορικά) στα παρακάτω ερωτήματα:
α) ποιο είναι το θέμα του κειμένου;
β) ποια είναι η άποψη του συγγραφέα;
γ) για ποιο λόγο γράφει το κείμενο; σε ποιους απευθύνετε;
δ) τι είδος κείμενο είναι;

Β1. Με ποιον τρόπο αναπτύσσονται οι παράγραφοι 2, («Τι χρειαζόμαστε τη φιλοσοφία;»… μόνο στα μουσεία), 3 («Τι χρειαζόμαστε την αρχαιολογία;»… τα multiplex σινεμά) και 4Τι χρειαζόμαστε τη φιλολογία… έκανες απόλαυση...»);
μονάδες __
Β2. Ποια είναι τα αίτια των μεταρρυθμιστικών αλλαγών; Ποιο είναι το άμεσο αποτέλεσμά τους; Ποιο είναι το αποτέλεσμά τους μετά από «μερικά χρόνια»;
μονάδες __
Β3. Όλο το κείμενο έχει τη δομή ενός επαγωγικού συλλογισμού με τη μορφή αίτιο – αποτέλεσμα. α) Εντοπίστε ποιο είναι το αίτιο και ποιο το αποτέλεσμα. β) αξιολογήστε την ορθότητα του συλλογισμού (βλέπε τη σελίδα 18 του σχολικού βιβλίου).
μονάδες __
Β4. Εντοπίστε τις περιπτώσεις όπου ο συγγραφέας χρησιμοποιεί λατινικό αλφάβητο. Σε ποιες από αυτές δικαιολογείτε τη χρήση του και σε ποιες όχι; Εξηγήστε την απάντησή σας.
μονάδες __
Β5. Εντοπίστε τις περιπτώσεις όπου ο συγγραφέας χρησιμοποιεί εισαγωγικά. Εξηγήστε το ρόλο τους.
μονάδες __
Β6. Βρείτε στο κείμενο δυο φράσεις όπου το ύφος γίνεται καθαρά ειρωνικό. Εξηγήστε πως προκαλείται η ειρωνεία.
μονάδες __
Β7. Στην τελευταία παράγραφο ο συγγραφέας αναφέρεται στους «πολίτες – καταναλωτές». Ποια είναι η σημασία κάθε λέξης; Κάντε μία πρόταση με κάθε λέξη ξεχωριστά, ώστε να φαίνεται η διαφορά στη σημασία τους. Πώς εξηγείτε ότι ο συγγραφέας «ενώνει» (με τη χρήση ενωτικού) τις δυο λέξεις σαν μία;
μονάδες __
Β8. Στην τελευταία παράγραφο υπάρχει η φράση: «να δημιουργήσουν νέες ανάγκες στους καταναλωτές». Να γράψετε μία παράγραφο με δικά σας παραδείγματα που θα δείχνουν τη δημιουργία νέων αναγκών. (80-90 λέξεις)
μονάδες __
Γ. Γράφετε ένα κείμενο πεντακοσίων λέξεων για το «ντριιιν!», τη σχολική εφημερίδα του 3ου Λυκείου Δράμας*. Θέμα σας είναι τα μαθήματα που σχετίζονται με τις επιστήμες που αναφέρει ο συγγραφέας και η αξία που τους δίνει το σημερινό σχολείο. Επίσης, σκέφτεστε ποιοι συμμαθητές σας διάλεξαν τη θεωρητική κατεύθυνση και με ποια κίνητρα. Τέλος, σκέφτεστε για το εργασιακό μέλλον όσων σπουδάζουν ανάλογες επιστήμες.
μονάδες 40

 Ελεύθερος Σκοπευτής (ΚΙΜΠΙ) Ο κόσμος του Επενδυτή, 13 Ιανουαρίου 2007, (διασκευασμένα αποσπάσματα)

 ΠΗΓΗhttp://users.sch.gr/symfo/sholio/ekthesi/c_likiu/c01.metartmstik-tragd.htm

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ι.Ε.Π.: Οι νέοι φάκελοι υλικού για Αρχαία Ελληνικά, Λογοτεχνία και Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου

Ι.Ε.Π.: Οι νέοι φάκελοι υλικού για Αρχαία Ελληνικά, Λογοτεχνία και Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου