Πέμπτη 22 Μαΐου 2014

ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ: [ΜΙΑ ΑΛΛΙΩΤΙΚΗ ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ!]

 
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟ ΘΕΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ 
ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2013 – 2014 ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ ΣΥΣΤΗΜΑ 


  Γιατί όσο περνούν τα χρόνια το κενό μεταξύ μας μεγαλώνει; Όσο είμαι μικρός, από μωρό μέχρι παιδάκι, «μαμά και μπαμπά», εξαρτώμαι από εσάς. Δεν έχω δική μου ζωή, βασίζομαι σε εσάς. Δεν έχω δική μου άποψη και ολοκληρωμένη προσωπικότητα. Είμαι ένα ανυπεράσπιστο ον που χρειάζεται τη βοήθειά σας. Το μόνο που με νοιάζει είναι να μάθω, να ανακαλύψω τον κόσμο μέσα από το σύμπαν το δικό μου, τα παιχνίδια και τη φαντασία μου. Σ’ αυτό με βοηθάτε εσείς, και αυτό με σημαδεύει για όλη την υπόλοιπη ζωή μου. Αυτή η αγάπη που μου προσφέρετε γίνεται έρεισμα της ψυχής μου και τη βγάζω προς τα έξω, όσο μεγαλώνω. Μαθαίνω να αγαπώ τον κόσμο.
  Όσο περνούν τα χρόνια, τα βιώματά μου γίνονται όλο και περισσότερα, οι γνώσεις μου πληθύνονται και αποκτώνται κυρίως από παθήματα. Γι’ αυτό, πιστεύω, η πραγματική μάθηση είναι η «διά βίου». Πηγαίνω σχολείο και εκεί αφήνω το στίγμα μου. Διαμορφώνω την προσωπικότητά μου, γίνομαι άτομο πλέον. Γνωρίζω και άλλα άτομα και μαθαίνω τι σημαίνει ο όρος «σχέση» με τη βοήθεια των άλλων. Έρχεται ο καιρός που πλησιάζω την εφηβεία.
  Γιατί όλα είναι, τώρα, τόσο διαφορετικά; Ο κόσμος γύρω μου είναι κακός; Κανείς δε με καταλαβαίνει. Προσπαθώ να μιλήσω, αλλά οι «μεγάλοι» είναι στον κόσμο τους. Δε μπορούν να καταλάβουν ότι οι εποχές αλλάζουν, ο κόσμος εξελίσσεται. Είμαι διαφορετικός. Μπορώ να σκεφτώ ως ενήλικος και να καταλάβω πράγματα. Μπορώ να αναλάβω τις ευθύνες που μου αρμόζουν. Γίνομαι υπεύθυνος. Δεν είμαι πια το μικρό παιδί που οι γονείς πρέπει να το αντιμετωπίζουν ανάλογα. Το στυλ1 που ακολουθώ συμβαδίζει με την προσωπικότητά μου. Με αυτό τον τρόπο προσπαθώ να δείξω ότι είμαι ξεχωριστός, διαφορετικός από τους άλλους και μόνο οι όμοιοί μου μπορούν να με καταλάβουν. Είναι δυσβάσταχτο να βλέπω και να ακούω τους γονείς μου να σχολιάζουν επικριτικά τις αντιδράσεις μου για διάφορα θέματα, όταν είναι διαφορετικές από αυτές που περιμένουν.
   Γιατί δε με στηρίζουν; Όλοι οι γονείς προσπαθούν να μεγαλώσουν τα παιδιά τους σύμφωνα με τις αρχές που έχουν από τη δική τους οικογένεια, με το πρότυπο της δικής τους εποχής, στηλιτεύοντας τη δική μας νοοτροπία, τα δικά μας ιδανικά και τις δικές μας απόψεις. Η κοινωνία των μεγάλων μας απορρίπτει.
   Μπορούμε να το αντιμετωπίσουμε; Η αλήθεια είναι πως αντιμετωπίζεται, αλλά όχι ριζικά. Μπορεί να βρεθεί κοινή γραμμή πλεύσης ανάμεσα στους γονείς και τα παιδιά, με διάφορες υποχωρήσεις και από τις δύο πλευρές. Κάτι τέτοιο, όμως, προϋποθέτει τη διάθεση διαλόγου από το παιδί και τον ειλικρινή σεβασμό των γονιών στη διαφορετικότητα του παιδιού, πέρα από την αγάπη τους, που αποτελεί αυτονόητο κίνητρο της επιλογής τους να γίνουν γονείς. Έτσι, είναι δυνατόν να ξεπεραστεί ο επαναστατικός αναβρασμός του χαρακτήρα του παιδιού και να γίνει ένας ενήλικος άνθρωπος με ισορροπημένη προσωπικότητα και ελεύθερο φρόνημα.
Μ.ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ, από το Φιλολογικό Ιστότοπο (διασκευή) 
1
στυλ ή στιλ


 ΘΕΜΑΤΑ
Α1 (15 ΜΟΝΑΔΕΣ)
 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Α1. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του εφήβου με βάση το κείμενο; (60-80 λέξεις)
(μονάδες 15)
Α1. Πώς παρουσιάζονται οι σχέσεις του παιδιού με την οικογένειά του και την ευρύτερη κοινωνία, όσο μεγαλώνει; (60-80 λέξεις)
(μονάδες 15)
Α1. Πώς πρέπει, σύμφωνα με τη συγγραφέα, οι γονείς να αντιμετωπίζουν τα παιδιά, προκειμένου να τους αποδείξουν ότι η κοινωνία των μεγάλων δεν τα απορρίπτει; (60-80 λέξεις)
(μονάδες 15)
Α2 (10 ΜΟΝΑΔΕΣ)
 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Α2. Να δώσετε από έναν πλαγιότιτλο για τη δεύτερη και την τρίτη παράγραφο του κειμένου.
(μονάδες 10)
Α2. Τι εξυπηρετεί η παρουσία των ερωτημάτων στην αρχή των περισσότερων παραγράφων του κειμένου;
(μονάδες 10)
Α2. Να χωρίσετε την τρίτη παράγραφο του κειμένου σε δυο παραγράφους και να αιτιολογήσετε τη διαφορετική παραγραφοποίηση.
(μονάδες 10) 
Β1 (10 ΜΟΝΑΔΕΣ)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Β1. Να γράψετε μία συνώνυμη λέξη, με βάση τη σημασία που έχει στο κείμενο, για καθεμιά από τις υπογραμμισμένες λέξεις: άποψη, βιώματα, καταλάβουν, εξελίσσεται, απορρίπτει.
(μονάδες 10)
Β1. Να γράψετε πέντε διαφορετικές προτάσεις για καθεμιά από τις λέξεις με την έντονη γραφή: αρμόζουν, υπεύθυνος, αντιδράσεις, νοοτροπία, κίνητρο.
(μονάδες 10)
Β1. «Το στυλ που ακολουθώ συμβαδίζει με την προσωπικότητά μου». Να αντικαταστήσετε τον ξενόγλωσσο όρο με μια συνώνυμη λέξη ή φράση και να τη χρησιμοποιήσετε σε μία πρόταση που θα δημιουργήσετε.
(μονάδες 10) 
 Β2 (15 ΜΟΝΑΔΕΣ)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Β2. Γιατί οι περισσότεροι ρηματικοί τύποι του κειμένου βρίσκονται σε α’ ενικό πρόσωπο;
(μονάδες 15)
Β2. Να δώσετε έναν δικό σας τίτλο στο κείμενο και να προσδιορίσετε αν είναι κυριολεκτικός ή συνυποδηλωτικός/μεταφορικός.
(μονάδες 15)
Β2. Να βρείτε στο κείμενο τρία χαρακτηριστικά παραδείγματα μεταφορικής χρήσης της γλώσσας και να ερμηνεύσετε τη λειτουργία τους.
(μονάδες 15) 

*Το τρίτο θέμα (γ) δεν επιλέγεται από την Τράπεζα Θεμάτων αλλά ορίζεται στο σχολείο από τους διδάσκοντες το μάθημα. Για λόγους ολοκληρωμένης παρουσίασης του τρόπου εξέτασης του μαθήματος, ενδεικτικά προτείνεται η διατύπωση:

Γ (50 ΜΟΝΑΔΕΣ)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Γ. Με βάση τα αποτελέσματα έρευνας με ερωτηματολόγια, που διένειμε σε γονείς και μαθητές του σχολείου μια ομάδα εργασίας στην οποία συμμετείχατε, να συντάξετε επιστολή για τη σχολική εφημερίδα, με την οποία θα ενημερώσετε τους αναγνώστες σχετικά με τους λόγους που προβάλλουν οι μεγαλύτεροι και οι νεότεροι για την ένταση στις σχέσεις τους. Ποιες λύσεις θα προτείνατε ως επιστολογράφος για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος; (350-400 λέξεις)
(μονάδες 50)
ΠΗΓΗ: http://iep.edu.gr/files/news/ttdd/glwssa.pdf

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ι.Ε.Π.: Οι νέοι φάκελοι υλικού για Αρχαία Ελληνικά, Λογοτεχνία και Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου

Ι.Ε.Π.: Οι νέοι φάκελοι υλικού για Αρχαία Ελληνικά, Λογοτεχνία και Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου