Κυριακή 19 Νοεμβρίου 2017

Κριτήριο Αξιολόγησης Γ Λυκείου ΕΠΑΛ: Το Χρέος του Εκπαιδευτικού

Αποτέλεσμα εικόνας για το χρεος του εκπαιδευτικου



Το Χρέος του Εκπαιδευτικού
Μη Λογοτεχνικό κείμενο
  Στην εποχή μας συντελούνται μεγάλες και συνεχείς μεταβολές δημιουργώντας νέες απαιτήσεις και συνθήκες, στις οποίες καλείται ο σύγχρονος άνθρωπος να προσαρμοστεί.
Σ’ αυτή την εποχή, μάλιστα, που η Ελληνική κοινωνία βρίσκεται αντιμέτωπη με ένα μεγάλο στοίχημα: να μετασχηματίσει τη σύγχρονη πολυπολιτισμική κοινωνία που δημιουργήθηκε από την όσμωση διαφορετικών πολιτισμικών στοιχείων σε διαπολιτισμική δημοκρατική κοινωνία, ο ρόλος του Εκπαιδευτικού είναι ιδιαίτερα σημαντικός. Και όπως αναφέρει ο Κούτρας, όσο περίπλοκα και δύσκολα γίνονται τα σύγχρονα προβλήματα, τόσο πιο δύσκολο, αλλά και πιο σημαντικό, είναι το λειτούργημα του Εκπαιδευτικού.
  Ο ρόλος του Εκπαιδευτικού είναι διττός. μορφωτικός και ηθικός. Το χρέος του «η σύναψη μιας δημιουργικής σχέσης του μαθητή με τη γνώση, δηλαδή με τον εαυτό του, με τους άλλους και με τον κόσμο» (Charlot).
  Στο πλαίσιο του μορφωτικού του ρόλου καλείται να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο. Οφείλει να μετατρέψει το σχολείο σε χώρο δημιουργικό, να απορρίψει τον παρωχημένο τρόπο του δασκαλοκεντρικού μαθήματος, να αρνηθεί για τον εαυτό του τη θέση τού «παντογνώστη δασκάλου» και  να αναζητά  πρώτος απ’ όλους την διαρκή επιμόρφωση. Με τον τρόπο αυτό κι αφού κατανοήσει πως η θέση του είναι συν-οδοιπόρος και συν-ταξιδιώτης του μαθητή στο ταξίδι της γνώσης, και μέσα από νέες ευρηματικές μεθόδους μάθησης θα κατορθώσει να του καλλιεργήσει τη κρίση και το διερευνητικό πνεύμα δίνοντάς του την ευκαιρία να σκεφθεί, να συνδυάσει και να δράσει ως αυτόνομη προσωπικότητα. Μια προσωπικότητα, που θα αγαπήσει τη γνώση και το σχολείο. Και για να είναι καρποφόρα η προσπάθειά του αυτή, έχει χρέος να απορρίψει – stricto sensu – από το σκέψη του προκαταλήψεις και στερεότυπα. Να εναρμονιστεί με τα νέα πολιτισμικά δεδομένα, να σέβεται την ξεχωριστή προσωπικότητα του κάθε μαθητή του και να τον αγαπήσει. Αυτά όμως προϋποθέτουν από τον δάσκαλο πίστη στον εαυτό του και καταπολέμηση των συμπλεγμάτων του, γεγονός που θα τον οδηγήσουν σε ισορροπία.
  Και δεν είναι μόνο οι γνώσεις στο χρέος και στην αποστολή του δασκάλου. Ο νέος γυρεύει να βρει στο δάσκαλό του τον οδηγό της ζωής. Τον άνθρωπο που θα τον βοηθήσει στην ψυχική και πνευματική θωράκισή του, εμφυσώντας του αξίες και ιδανικά. Τη πίστη για τη ζωή. Και για τούτο χρειάζεται ο Εκπαιδευτικός να έχει ήθος και ηθική. Με αυτά θα σμιλέψει τη ψυχή του νέου και θα του διαμορφώσει τον χαρακτήρα του. Το χρέος του είναι να του προβάλλει τις αξίες της ζωής, να του ξυπνήσει τον πόθο του καλού και τέλος να τον βοηθήσει να τονωθούν μέσα του οι δυνάμεις της ψυχής, αυτές που θα τον στηρίξουν να θεμελιώσει ο ίδιος, με προσωπικό πόνο τη πίστη αξερίζωτη μέσα του σε κάθε μεγάλη αξία της ζωής. Σε μια ατμόσφαιρα αμοιβαίας πίστης και αγάπης ανάμεσα στο δάσκαλο και το μαθητή θα του στερεώσει τη πίστη στην αξία του ανθρώπου και θα του ενισχύσει τη δύναμη να αναζητά το καλό. Από αυτή τη σχέση ανάμεσα στον δάσκαλο και στον μαθητή και οι δυο πλευρές ταυτόχρονα παίρνουν και δίνουν. Κι ο δάσκαλος εκ-παιδεύεται και μάλιστα πιο γόνιμα από το νέο.
  Ο νέος ζητά από τον δάσκαλό του να είναι καλλιεργημένος, με πνεύμα ανοιχτό και ανήσυχο, να τον αγαπά. Να έχει δημοκρατικές στάσεις και αξίες καθώς και ικανότητα θέασης και διαχείριση των πραγμάτων από διάφορες πλευρές. Να επιδιώκει τον διάλογο και να ενθαρρύνει την ελεύθερη διατύπωση απόψεων ώστε να διαμορφώσει ώριμους και συνειδητοποιημένους πολίτες που δεν θα είναι δέσμιοι ξεπερασμένων αντιλήψεων και προσεγγίσεων.
  Υψηλό το λειτούργημα του εκπαιδευτικού κι ακόμα πιο υψηλό το χρέος του απέναντι στους νέους. Ας μείνει στο μυαλό μας το μήνυμα  από το 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο Εταιρείας Επιστημών Αγωγής Δράμας (2008):
  «Εκπαίδευση, δεν είναι να γεμίζεις τον μαθητή με γνώσεις από έξω προς τα μέσα. Είναι να βγάζεις από μέσα προς τα έξω τις ψηλότερες, ευγενέστερες και καλύτερες ιδιότητες που βρίσκονται έμφυτες στο κάθε άτομο». Αυτό είναι το χρέος του εκπαιδευτικού.
Δραστηριότητα 1η
α) Να χαρακτηρίσεις  καθεμιά από τις πιο κάτω προτάσεις ως ΣΩΣΤΗ ή ΛΑΘΟΣ, σύμφωνα με το κείμενο:
i.Ο Εκπαιδευτικός θα πρέπει να μην επηρεάζεται από τις κοινωνικές εξελίξεις.
ii.Ο Εκπαιδευτικός χρειάζεται να επιμορφώνεται συνεχώς.
iii.Το ήθος του εκπαιδευτικού δεν επηρεάζει τον μαθητή του.
iv.Η αμοιβαία-μεταξύ δασκάλου και μαθητή-αγάπη και πίστη, θα βοηθήσει το νέο να στεριώσει μέσα του τις αξίες της ζωής.
v.Ο Εκπαιδευτικός θα πρέπει να είναι δημοκρατικός και να έχει διευρυμένους πνευματικούς ορίζοντες.
Μονάδες 5
β) «Ο νέος γυρεύει να βρει στο δάσκαλό του τον οδηγό της ζωής». Συμφωνείτε με τη θέση αυτή; Να αναπτύξετε τις σκέψεις σας σε ένα κείμενο 50-60 λέξεων.
Μονάδες 10
Δραστηριότητα 2η
α) Πώς αναπτύσσεται η 3η παράγραφος του κειμένου( Στο πλαίσιο… ισορροπία);
 Μονάδες 5
β) Να γράψετε ένα αντώνυμο για καθεμιά από τις πιο κάτω λέξεις του κειμένου: πολυπολιτισμική, δύσκολα, αυτόνομη, εσωτερική, στερεώσει.
Μονάδες 5
γ) Με αυτά θα σμιλέψει τη ψυχή του νέου και θα του διαμορφώσει τον χαρακτήρα του: Να μετατρέψετε την ενεργητική σύνταξη σε παθητική και να αιτιολογήσετε την επιλογή της σύνταξης από τον συγγραφέα.
Μονάδες 5
Δραστηριότητα 3η
Σε ένα άρθρο που θα δημοσιευθεί στο ηλεκτρονικό περιοδικό του σχολείο σας, γράφεις ένα άρθρο (200-250 λέξεις) αναφερόμενος στα χαρακτηριστικά  του σωστού εκπαιδευτικού.
Μονάδες 20
Λογοτεχνικό Κείμενο
Στο Δάσκαλο
Σμίλεψε πάλι, δάσκαλε, ψυχές!
Κι ότι σ’ απόμεινε ακόμη στη ζωή σου,
Μην τ’ αρνηθείς! Θυσίασέ το ως τη στερνή πνοή σου!
Χτισ’ το παλάτι, δάσκαλε σοφέ!
Κι αν λίγη δύναμη μεσ’ το κορμί σου μένει,
Μην κουρασθείς. Είν’ η ψυχή σου ατσαλωμένη.
Θέμελα βάλε τώρα πιο βαθειά,
Ο πόλεμος να μη μπορεί να τα γκρεμίσει.
Σκάψε βαθειά. Τι κι’ αν πολλοί σ’ έχουνε λησμονήσει;
Θα θυμηθούνε κάποτε κι αυτοί
Τα βάρη που κρατάς σαν Άτλαντας στην πλάτη,
Υπομονή! Χτίζε, σοφέ, της κοινωνίας το παλάτι!
Παρατηρήσεις
  1. Τι προτρέπει ο ποιητής τον δάσκαλο να κάνει;
Μονάδες 15
  1. α) Να χαρακτηρίσετε το ύφος και τη γλώσσα του ποιήματος.
Μονάδες 6
β) Να καταγράψετε τρία (3) εκφραστικά μέσα που χρησιμοποιεί ο ποιητής. Σε τι αποσκοπεί με τη χρήση τους;
Μονάδες 9
  1. Ποιο είναι, κατά τη γνώμη σας, το βάρος των τόσων ευθυνών που σαν Άτλαντας σηκώνει ο δάσκαλος; Σήμερα πιστεύετε πως υπάρχουν τέτοιοι Εκπαιδευτικοί; Να εκφράσετε την άποψή σας σε ένα κείμενο 100-150 λέξεων.
Μονάδες 20

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ι.Ε.Π.: Οι νέοι φάκελοι υλικού για Αρχαία Ελληνικά, Λογοτεχνία και Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου

Ι.Ε.Π.: Οι νέοι φάκελοι υλικού για Αρχαία Ελληνικά, Λογοτεχνία και Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου